Professor Richard Elmore is een professor in onderwijsleiderschap aan de Harvard Graduate School of Education. Hij heeft vijftien jaar aan onderzoek en klinische praktijk, en heeft zich toegespitst op de verbetering van de educatieve praktijk in onderwijs. En de ontwikkeling van organisatiesystemen om die verbeteringen te ondersteunen.

Prof. Elmore categoriseerde manieren van leren in vier kwadranten, met behulp van twee contiums-assen;
(1) hiërarchisch naar gedistribueerd leren
(2) individueel naar collectief leren.

- Hiërarchisch leren is georganiseerd in blokken en heeft sequenties
- Gedistribueerd leren betekent dat de waarde van wat wordt geleerd, wordt bepaald door gebruik en dat de leerling keuzes maakt over wat te leren en wat te doen met wat wordt geleerd.

- Individueel leren heeft de persoon als de primaire eenheid van leren, daarom is het individuele activiteit
- Collectief leren is een sociale activiteit
De linker kwadranten weerspiegelen ons traditionele systeem, het systeem zoals wij nu kennen. Een docent of trainer voor de groep die theorie zend naar de deelnemers.

De rechter twee kwadranten illustreren echter de veranderende dynamiek van onderwijs en leren in de 21e eeuw.
Het bovenste kwadrant in deze categorie is het gedistribueerde individu. De overtuiging binnen dit kwadrant is dat deelnemers geen formele fysieke omgeving nodig hebben om te leren, maar alles wat ze nodig hebben is de juiste kennisinhoud gekoppeld aan oefening om een ​​vaardigheid of concept onder de knie te krijgen.

Het onderste kwadrant dat wordt beschreven, is het gedistribueerde collectief. Dit kwadrant veronderstelt dat deelnemers geen formele uitnodiging, cursus of zelfs een klaslokaal nodig hebben om samen in een gemeenschap te kunnen leren. Hack-a-thons die in populariteit toenemen, zijn een perfect voorbeeld van deze nieuwe tijd van collectief leren.


Ieder van ons heeft onze eigen voorkeuren hoe wij het prettigst leren. Echter, een combinatie van de kwadranten is volgens de theorie ideaal. Met name online cursussen kunnen profiteren van het creëren van een sociale leergemeenschap, terwijl het individuele leren nog steeds wordt gewaardeerd en een vorm van hiërarchisch gezag wordt ingebracht.

(bronnen: leaders of learning - Harvard University)
 
 
 
Volg ons via:
 
 
 
Copyright © Kura . All right reserved . Disclaimer . Algemene Voorwaarden . Cookiebeleid